O koncercie
23 WRZEŚNIA 2023, 19:00 | KOŚCIÓŁ IM. NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY W CIESZYNIE
Muzyka sakralna jest stałym elementem programowym Festiwalu „Viva il canto”. Tym razem proponujemy piękny, kameralny koncert. W muzycznym dialogu spotkają się dwie śpiewaczki: Ewa Tracz – sopran i Roksana Wardenga – mezzosopran, których udział gwarantuje wieczór pełen wyjątkowego klimatu, tym bardziej, że do śpiewaczek dołączy Tomasz Orlow – wybitny organista i improwizator. W programie koncertu znajdą się prawdziwe perły muzyki sakralnej, m.in. Ave Maria W. Gomeza, F. Schuberta, G. Donizettiego, fragmenty dzieł oratoryjnych G. Rossiniego i W.A. Mozarta, a wyjątkowym dopełnieniem będą improwizacje organowe Tomasz Orlowa.
Wykonawcy
Ewa Tracz – sopran
Roksana Wardenga – mezzosopran
Tomasz Orlow – organy
Grażyna Durlow – prowadzenie
Ewa Tracz
Absolwentka Accademia Teatro alla Scala w Mediolanie oraz studiów magisterskich i doktoranckich w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego prof. Ewy Biegas. Uczestniczyła w Programie Kształcenia Młodych Talentów – „Akademia Operowa” przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Obecnie pracuje jako pedagog śpiewu na Wydziale Wokalno-Aktorskim w macierzystej uczelni w Katowicach. Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in: I nagrody w kategorii głosów żeńskich w XV Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2013), II nagrody w 9. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im Klaudii Taev (Estonia, 2015) II nagrody w V Konkursie Wokalnym im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2015), II nagrody w 9. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. St. Moniuszki (2016), I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2018).
Debiutowała rolą Giovanny D’arco w operze Giovanna D’arco G. Verdiego (2014), Hrabiny w operze Wesele Figara (2014)‚ I Damy w operze Czarodziejski flet (2015), Fiordiligi w operze Cosi fan tutte W.A. Mozarta (2015). Kreowała partię Marianny w operze Kawaler srebrnej róży R. Straussa (2014) oraz Ksenii w operze Borys Godunow M. Musorgskiego (2015). Na deskach mediolańskiej La Scali debiutowała partią Konstancji w operze Uprowadzenie z Seraju W.A. Mozarta (2016), partią sopranową Wróżki w balecie Sen nocy letniej F. Mendelssohna (2017), partią matki Gertrudy w operze Jaś i Małgosia E. Humperdincka (2017) oraz partię Anny w oprze Nabucco G. Verdiego (2017) Na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie debiutowała partią Micaeli w operze Carmen (2018) oraz Ulany w operze Manru J.I. Paderewskiego (2018). Donny Anny w operze Don Giovanni W.A. Mozarta w Polskiej Operze Królewskiej (2019). Zadebiutowała partią Roxany w operze Król Roger K. Szymanowskiego w Operze na Zamku w Szczecinie (2022) oraz Musetty w operze Cyganeria G. Pucciniego (2022) w Hyogo Performing Art w Kobe w Japonii.
Dzięki współpracy z Warszawską Operą Kameralną podczas tournée w Japonii zaśpiewała po raz kolejny rolę Hrabiny w operze Wesele Figara w Bunka Kaikan w Tokio (2019). W Operze Bałtyckiej w Gdańsku wykonała partię Marceliny w operze Fidelio L. van Beethoveena (2021) oraz tytułową Hrabinę S. Moniuszko (2022). Podczas koncertu inauguracyjnego otwarcia nowej siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach wykonała Tryptyk Śląski Witolda Lutosławskiego (2015). Podczas Inauguracji sezonu NFM Orkiestry Leopoldinum zaśpiewała partię sopranu w XIV Symfonii g-moll na sopran, bas, orkiestrę kameralną i perkusję op. 135’ D. Szostakowicza (2017). Regularnie współpracuje z wieloma wybitnymi dyrygentami.
Roksana Wardenga
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu prof. Jana Ballarina. Jest finalistką Międzyuczelnianego Konkursu Wokalnego „W kręgu muzyki słowiańskiej” organizowanego przez Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2012), XXII Międzynarodowego Konkursu Mikulasa Schneider-Trnavskiego w Trnawie (2017), I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego w Bydgoszczy (Nagroda Dyrektora Opery Bałtyckiej, 2019). Jest laureatką nagrody specjalnej w X Międzyuczelnianym Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej im. Edmunda Kossowskiego za wykonanie pieśni Ignacego Jana Paderewskiego (2012), pierwszej nagrody w XV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. H. Godina we Vrablach.(2013), pierwszej nagrody w VI Ogólnopolskim Konkursie im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach (2014), drugiej nagrody w III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. A. Hiolskiego w Kudowie Zdroju (2014), drugiej nagrody w IV Międzynarodowym Konkursie im. Jana Kiepury w Krynicy (2016), pierwszej nagrody w II Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym „Bella Voce” w Busku Zdroju (2018), pierwszego wyróżnienia w VI Konkursie Wokalnym im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2018), pierwszej nagrody w Międzynarodowym Konkursie Solowej Wokalistyki Sakralnej w Katowicach (2019).
Śpiewaczka gościła na festiwalach: Daegu UNESCO Music Festiwal 2021 (Korea Południowa),Chopina w Gaming (Austria), Witolda Lutosławskiego Łańcuch X w Warszawie, Krystyny Jamroz w Busku Zdroju, mozartowskim w Warszawie, Adama Didura w Sanoku, Viva il canto w Cieszynie, Ave Maria w Czeladzi, Muzyki Organowej w Gliwicach, Letnie Spotkania Kameralne Drezdenko, Krzyż Wielkopolski, Muzyki Sakralnej Stanisława Moniuszki w Warszawie, Muzyki Polskiej w Krakowie, Dniach Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem.
Współpracowała z Operą Śląską w Bytomiu, w roku 2022 zadebiutowała w Národním Divadle Moraveskoslezkim w Ostravie. Od tego samego roku współpracuje także z Warszawską Operą Kameralną. Podczas koncertu inaugurującego sezon 2019/2020 Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie wykonała partię Broni w operze S. Moniuszki Hrabina. Reprezentowała miasto Katowice w Korei Południowej uczestnicząc w „World Opera Gala Koncert” w Daegu Opera Haus. Brała udział w „Nocy Muzeum” w Sali Koncertowej NOSPR wykonując Trzy poematy do słów Jana Kasprowicza Karola Szymanowskiego. Dokonuje nagrań dla Polskiego Radia Katowice oraz Studio Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W swoim repertuarze posiada także pieśni oraz partie mezzosopranowe z dzieł oratoryjno-symfonicznych.
Tomasz Orlow
Organista, improwizator, organolog i organmistrz. Ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie organów prof. J. Gembalskiego. W latach 1999/2000, jako stypendysta Fundacji Kultury, doskonalił swoje umiejętności improwizatorskie w Robert-Schumann-Musikhochschule w Düsseldorf, w klasie improwizacji organowej prof. Wolfganga Seifena. Jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Organowego im. J. P. Sweelincka w Gdańsku oraz laureatem I Międzynarodowego Konkursu Organowego w Warszawie. Jest doktorem habilitowanym sztuk muzycznych. Tomasz Orlow prowadzi żywą działalność koncertową w kraju i za granicą związaną przede wszystkim z upowszechnianiem sztuki improwizacji organowej i fortepianowej (nagrania CD improwizowanych koncertów live). Od wielu lat współpracuje z Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”. Tomasz Orlow prowadzi również działalność pedagogiczną na Wydziale Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego. Wykłada interpretację literatury organowej oraz improwizację. Jest autorem wykładów i publikacji poświęconych improwizacji organowej i organologii.