Przejdź do treści

Carl Orff, Carmina Burana

O koncercie

24 WRZEŚNIA 2023, 18:00 | TEATR IM. A. MICKIEWICZA W CIESZYNIE

Carmina Burana Carla Orffa, jeden z najbardziej rozpoznawalnych utworów muzyki klasycznej, zabrzmi podczas tegorocznej edycji Festiwalu „Viva il canto”.

Składa się z trzech części (z prologiem i zakończeniem stanowiącym znany fragment – hymn do Fortuny – kapryśnej i zmiennej bogini ludzkich losów). Część pierwsza – O wiośnie – sławi piękno natury, które wielością barw budzi się do życia. Treścią części drugiej, W gospodzie, jest pochwała życia doczesnego i radość płynąca ze wspólnego biesiadowania. Część trzecią (O miłości) wypełniają pieśni sławiące różne przejawy ziemskiej miłości.

Festiwalowa Carmina Burana zostanie wykonana nie na trzy, a na cztery głosy solowe… Tym czwartym stanie się słowo Tadeusza Sławka, wybitnego literaturoznawcy, poety, tłumacza i eseisty, profesora nauk humanistycznych. Autorskie „wariacje” prof. Sławka na temat oryginalnych, łacińskich tekstów średniowiecznych Carminy poprzedzą każdą z trzech części dzieła.

Wykonawcy

ZABRZAŃSKI CHÓR MŁODZIEŻOWY „RESONANS CON TUTTI” im. Norberta Grzegorza Kroczka (przygotowanie chóru – Arlena i Waldemar Gałązka)

PERMONÍK CHOIR KARVINA – CHÓR DZIECIĘCY (przygotowanie chóru – Karina Grimová)

Ewelina Szybilska – sopran
Jan Jakub Monowid – kontratenor
Stanislav Kuflyuk – baryton
Tadeusz Sławek – słowo

Mirella Malorny-Konopka – fortepian
Grzegorz Biegas – fortepian

Aleksander Kulawik – timpani

Perkusja:
Adam Bonk
Mateusz Garstecki
Łucja Zahorska
Tomasz Kowalczyk
Jacek Dwojak

Waldemar Gałązka – dyrygent

Zabrzański Chór Młodzieżowy „Resonans con tutti” im. Norberta Grzegorza Kroczka

Chór „Resonans con tutti” został założony w 1970 roku przez małżeństwo Norberta i Marię Kroczków. Od roku 1994, czyli od momentu śmierci pierwszego dyrygenta i założyciela chóru podczas światowego konkursu chóralnego w irlandzkim Cork, prowadzony jest przez wieloletnich wychowanków chóru i absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach, Waldemara i Arlenę Gałązków. Zespół od ponad 50 lat prowadzi bogatą działalność koncertową obejmującą zarówno wykonawstwo muzyki a cappella jak i wielkich dzieł wokalno-instrumentalnych z różnych epok, w tym muzyki operowej, oratoryjno-kantatowej i rozrywkowej. Zespół aktualnie gromadzi ponad 120 młodych pasjonatów muzyki. Chór i jego dyrygenci są laureatami licznych nagród, odznaczeń państwowych, a także zdobywcami czołowych miejsc w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach. Płyta z utworami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego nagrana przy współpracy z prof. Markiem Toporowskim i orkiestrą barokową „Concerto Polacco” otrzymała nominację do nagrody Polskiego Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk” w kategorii muzyka dawna.

Chór Dziecięcy Permoník

Chór Dziecięcy Permoník jest częścią Permoník Choir Karvina działającego przy Podstawowej Szkole Artystycznej im. Bedřicha Smetany w Karwinie oraz w Centrum Rekreacyjnym Juventus Karviná. W skład PERMONIK wchodzi 7 chórów, łącznie około 250 śpiewaków i śpiewaczek. Chór powstał w roku 1966 roku, a jego założycielami byli Eva i Ivan Šeinerowie. Od wielu lat śpiewacy współpracują z czołowymi artystami czeskimi i zagranicznymi oraz orkiestrami filharmonicznymi, dając każdego roku ponad 40 koncertów. Znakomite występy zaprowadziły zespół na najbardziej prestiżowe sceny świata. Chór śpiewał w 15 krajach, w salach koncertowych Europy, Azji, Ameryki i Australii; m.in. w Kapela Hall w Sankt Petersburgu, w Operze Narodowej w Warszawie, Tokio, Shizuoce i Fuji, dwukrotnie w nowojorskiej Carnegie Hall czy w Operze w Sydney. Znaczną część swojego repertuaru nagrał na 17 płytach CD. W Chórze Dziecięcym Permoník śpiewają dzieci w wieku od 9 do 13 lat. Na regularnych próbach przygotowują koncerty świąteczne, wiosenne, finałowe, edukacyjne oraz przygotowują się do występów konkursowych. Często także wystawiają utwory muzyczno-dramatyczne. Mali chórzyści biorą udział w konkursach chórów dziecięcych, jeżdżą w trasy koncertowe i na wymiany z innymi chórami dziecięcymi. Kierownikiem chóru jest Karina Grimová, akompaniatorem Jakub Šotkovsky.

Ewelina Szybilska

Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego prof. Jana Ballarina i dr hab. Ewy Biegas. Umiejętności wokalne doskonaliła również podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez prof. Teresę Żylis-Garę i prof. Helenę Łazarską Dwukrotnie uzyskała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także stypendium Prezydenta Miasta Tarnowa. Od sezonu artystycznego 2009/2010 jest solistką Opery Śląskiej, gdzie wykonuje m.in. partie: Musetty (G. Puccini, Cyganeria – debiut na scenie Opery Śląskiej), Hanny (S. Moniuszko, Straszny dwór), Lucy (G.C. Menotti, The Telephone), Rozyny (G. Rossini, Cyrulik sewilski), Arseny (J. Strauss, Baron Cygański), Gildy (G. Verdi, Rigoletto), Zuzi (S. Moniuszko, Verbum nobile), Julii (Ch. Gounod, Romeo i Julia), Serpetty (W.A. Mozart, Rzekoma ogrodniczka), Lisette (G. Puccini, La Rondine). Współpracuje również z Operą Nova w Bydgoszczy. Jest częstym gościem na wielu festiwalach, gdzie wykonuje repertuar operowy, jak również muzykę oratoryjno-kantatową. Ewelina Szybilska jest laureatką pierwszej nagrody w Konkursie Wokalnym YAMAHA Music Foundation of Europe i dwóch drugich nagród: w Międzynarodowym Konkursie Śpiewaczym im. Imricha Godina w Vrable (Słowacja) i IV Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej. Została także finalistką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Klassik-Mania w Wiedniu. W roku 2021 zdobyła Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii: Najlepsza Śpiewaczka Operowa.

Jan Jakub Monowid

Studiował w klasie prof. Jerzego Artysza w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Działalność koncertową rozpoczął jeszcze w czasie studiów, a po ich ukończeniu intensywnie koncertował występując na wielu krajowych i zagranicznych scenach i estradach koncertowych. Brał udział w koncertach muzyki dawnej i współczesnej prezentowanych m.in. na estradach: Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Pomorskiej, Filharmonii Podlaskiej, filharmoniach w Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, a także w Tokyo Bunka Kaikan, Oper Frankfurt w Niemczech, Pärnu Concert Hall w Estonii, Victoria Hall w Genewie, Sankt-Petersburg Chamber Opera, Théâtre du Capitole w Tuluzie, Toyota City Concert Hall w Japonii, czy Tonhalle w Zurychu. Na scenie operowej zadebiutował w roku 2004 jako Otton w L’incoronazione di Poppea C. Monteverdiego wystawionej w Warszawskiej Operze Kameralnej. W przedstawieniach operowych prezentuje się w repertuarze barokowym i współczesnym. Wziął udział w nagraniu unikatowych kolekcji muzyki polskiego baroku – dzieł wszystkich G.G. Gorczyckiego i S.S. Szarzyńskiego wydanych przez Fundację „Pro Musica Camerata”, oraz w nagraniu opery Giulio Cesare G.F. Händla zarejestrowanej podczas spektakli w Warszawskiej Operze Kameralnej. Jan Jakub Monowid ma także w swoim dorobku nagrania muzyki współczesnej, m.in. Sonetów na kontratenor i orkiestrę symfoniczną M.A. Dalbaviego, And farewell goes out sighing Giyi G. Kanchelego na ten sam skład, oper DrachAhat-ili i Syrena A. Nowaka, Lamentacji Brewiarza Z. Penherskiego na sopran męski i kwartet smyczkowy, Fünf Rilke-Lieder D. Przybylskiego (sopran męski i kwartet smyczkowy) oraz Seven Sonnets of Michelangelo B. Brittena, Sonetti del Petrarca F. Liszta i Sonety Szekspira P. Mykietyna. W roku 2011 zajął III miejsce podczas konkursu kontratenorów Gianni Bergamo Classic Music Award (Włochy). Nagrania z jego udziałem zdobyły cztery nagrody polskiego środowiska muzycznego FRYDERYK, a projekt Drach, w którym wystąpił w roli tytułowej, otrzymał nagrodę Koryfeusz Muzyki Polskiej. Jest również laureatem Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii: Najlepszy Śpiewak.

Stanisłav Kuflyuk

Urodził się w Iwano-Frankowsku (Stanisławów) w Ukrainie i w tamtejszej Akademii Sztuki ukończył wydział wokalny. Jest także absolwentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego poznańskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Iwony Hossy. W roku 2019 uzyskał stopień doktora sztuki w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jest zdobywcą Grand Prix w konkursie wokalistyki „Sztuka XXI wieku” w Lempala w Finlandii (2006), III Nagrody w Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2011), Grand Prix i I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. A. Didura w Bytomiu (2012). Współpracuje z najważniejszymi teatrami operowymi i filharmoniami w kraju i za granicą, gdzie śpiewa tytułowe partie w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Don Giovannim W.A. Mozarta, Miecznika w Strasznym Dworze i Janusza w Halce S. MoniuszkiMarcella w Cyganerii G. Pucciniego, Figara w Cyruliku sewilskim G. RossiniegoSir Forda w Falstaffie G. Verdiego, Lorda Ashtona w Łucji z Lammenmoor G. Donizettiego, Sharplessa w Madama Butterfly G. Pucciniego, Hrabiego Almavivy w Weselu Figara W.A. Mozarta. Bierze udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych, m.in.: Letnim Festiwalu Opery Krakowskiej, Bydgoskim Festiwalu Operowym, wrocławskim Festiwalu Oper Współczesnych, czy ostatnio Bregenzer Festspiele. W 2015 roku rozpoczął współpracę z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie wykonuje partie: Miecznika w Strasznym Dworze S. Moniuszki, Oniegina w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Germonta w Traviacie G. Verdiego. Występował na jednej scenie z Placido Domingo, którego zastąpił w roli Germonta. W sezonie 2022-2023 wystąpił w Narodowej Operze w Estonii i monachijskiej Staatsoper, gdzie współpracował miedzy innymi z Dmitriem Cherniakowym i Vladimirem Yurovskim. Wystąpił także na prestiżowym festiwalu w Wexford (Irlandia) oraz letnim festiwalu w Szwecji, kreując rolę Renata w Balu Maskowym G. Verdiego.

Mirella Malorny-Konopka

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Wojciecha Świtały oraz w klasie kameralistyki prof. Reginy Strokosz-Michalak. Współpracuje z wybitnymi śpiewakami – solistami, m.in. Opery Narodowej w Warszawie, Opery Krakowskiej, Opery Śląskiej, Opery Wrocławskiej, Opery Poznańskiej oraz instrumentalistami (Metropolitan Opera New York, New York City Opera, Goeteborg Symphony Orchestra, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonia Śląska w Katowicach). Jest laureatką licznych nagród za wyróżniający akompaniament. Występowała na wielu festiwalach, wśród których wymienić można m.in.: Festiwal Puzonowy w Warszawie, Festiwal im. J. Kiepury w Krynicy, Festiwale „Tydzień Talentów” i „Bravo Maestro” w Kąśnej Dolnej, „Ave Maria” w Czeladzi, „Belcanto per sempre” we Włocławku, Festiwal Moniuszkowski w Kudowie-Zdroju, Festiwal Sinfonii Varsovii „Lato na Grochowskiej”, „Żywieckie Suwakowanie” w Żywcu i inne. W charakterze pianisty konkursowego brała udział m.in. w Międzynarodowym Konkursie im. K. Szymanowskiego w Katowicach, Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki „Ars et Gloria” w Katowicach, Konkursie Wokalnym im. St. Moniuszki w Kudowie-Zdroju, Międzynarodowym Konkursie im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej. Jako solistka występowała z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zabrzańskiej i Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Polską Młodzieżową Orkiestrą Symfoniczną oraz z Orkiestrą „Musici di Silesia”. W 2017 roku, wraz z Jakubem Urbańczykiem, tubistą Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, nagrała płytę zawierającą utwory Lebedjewa, Williamsa, Szweda i Gregsona na tubę solo z towarzyszeniem fortepianu. Płyta została wydana w 2018 roku przez wytwórnię płytową DUX. W 2018 roku uzyskała tytuł doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych. Obecnie związana jest z Wydziałem Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach.

Grzegorz Biegas

Absolwent PSM im. Lipińskiego w Lublinie w klasie prof. Mieczysława Dawidowicza oraz Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach – dyplom w klasie fortepianu prof. Eugeniusza Knapika oraz kameralistyki prof. Marii Szwajger-Kułakowskiej. W 2002 roku ukończył studia podyplomowe w klasie fortepianu prof. Józefa Stompla. Obecnie jest profesorem w macierzystej Uczelni, w Katedrze Kameralistyki. Jego działalność artystyczna skupia się głównie na muzyce kameralnej, ze szczególnym uwzględnieniem literatury wokalnej. W charakterze korepetytora i pedagoga uczestniczył w wielu krajowych i zagranicznych kursach wokalnych i kameralnych. m.in. w Bückeburgu, Wiedniu, Dusznikach-Zdroju, Nowym Sączu, Wrocławiu, Pekinie, Louisville, Gdańsku, Sosnowcu, Sigriswille, Katowicach, Szanghaju, Shenyang, Kazimierzu Dolnym. Jako akompaniator towarzyszył solistom w wielu krajowych i zagranicznych konkursach wokalnych, m.in. w Bilbao, Karlovych Varach, Wiedniu, Oslo, Parnu, Sion, Trnavie, Vráblach, Wiedniu, Dusseldorfie, Bydgoszczy, Dusznikach-Zdroju, Katowicach, Łodzi, Nowym Sączu, Krakowie, Dublinie, Włoszakowicach, Warszawie, Gliwicach, Ostravie, Wrocławiu, gdzie wielokrotnie nagradzany był za najlepszy akompaniament, otrzymując między innymi nagrodę specjalną im. J. Lefelda. W charakterze kameralisty występował na wielu krajowych i zagranicznych koncertach oraz festiwalach muzycznych (Europa, USA, Argentyna, Chiny) współpracując z wieloma znakomitymi instrumentalistami i śpiewakami. Dokonał licznych nagrań dla PR i TVP, oraz CD ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej.W latach 2005-2012 był prodziekanem Wydziału Wokalno-Instrumentalnego, a w latach 2012-2016 prorektorem Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach.

Tadeusz Sławek

Polonista i anglista związany z Uniwersytetem Śląskim od 1971 roku, rektor Uniwersytetu w latach 1996-2002. Wraz z kontrabasistą Bogdanem Mizerskim autor i wykonawca esejów na głos i kontrabas. Zajmuje się historią literatury angielskiej i amerykańskiej, literaturą porównawczą, zagadnieniami życia publicznego. Ważniejsze publikacje: Maszyna do pisania. O teorii literatury Jacquesa Derridy (wspólnie z Tadeuszem Rachwałem) (1992), Calling of Jonah. Problems of Literary Voice (wspólnie z Donaldem Weslingiem) (1995), U-bywać. Człowiek, świat, przyjaźń w twórczości Williama Blake’a (2001), Antygona w świecie korporacji (2002), Revelations of Gloucester (2003), Ujmować. Henry David Thoreau i wspólnota świata (2009), NIC-owanie świata. Zdania z Szekspira (2012), U-chodzić (2015), Nie bez reszty. O potrzebie niekompletności (2018), Kafka. Życie w przestrzeni bez rozstrzygnięć (2019), Śladem zwierząt. O dochodzeniu do siebie (2020), Umysł rozstrojony. Próby o trylogii księżycowej Jerzego Żuławskiego (2020), A jeśli nie trzeba się uczyć (2021), Furia i szlachetniejszy rozum. Próby o Burzy Williama Szekspira (2022).